Spel is ludiek en school is serieus. Dus wat doet iemand met een achtergrond in spelontwerp op een middelbare school? En waarom denkt die ook nog eens iets te kunnen zeggen over onderwijs en pedagogiek?
Volgens mij heeft spelontwerp heel veel raakvlakken met de pedagogiek. In de kern gaat het namelijk om gedrag, en vooral, hoe je alles wat daar invloed op heeft kan ontwerpen of beïnvloeden om het gedrag te krijgen wat je wilt. Met andere begrippen, focus, en net andere invalshoeken, is er genoeg om te lenen als onderwijzer uit het denken van een spellenmaker.
In een korte sessie beginnen we bij de Nederlandse grondlegger van de speltheorie om te praten over ‘den Toovercirkel’, wat die betekent buiten wat we gewend zijn spel te noemen, en hoe we vanuit daar kunnen kijken naar terugkerende problemen en vraagstukken in de klas en op school. We sluiten af met een korte ontwerpsessie om in groepjes te kijken of we die theorie ook kunnen toepassen op vraagstukken waar jullie zelf mee rondlopen.
Dus kom luisteren, meedenken en zelf bepalen: zijn ze gek bij NXT Maarsbergen, of heeft speltheorie echte inzichten te bieden?

Na zo’n 10 jaar te freelancen als pervasive gamedesigner bij vele organisaties, scholen, bedrijven en evenementen en zelf les te geven aan kunstacademies, wou ik meer met onderwijs doen en ook buiten kortere projecten aan de slag met het ontwerp daarvan. Bij NXT Maarsbergen mocht ik dat komen combineren met een leerling ondersteunende rol in een nieuwe functie; de Doorverbinder.